Molslinjen sætter strøm til fremtiden: Nerthus i drift
Fredag den 20. juni 2025 blev den spritnye el‑færge “Nerthus” indviet mellem Fyn og Als – med Danfoss’ banebrydende iC7‑system som hjerte i fartøjets fuldelektriske fremdrift. Molslinjen, Danfoss og en række samarbejdspartnere fejrede officielt hendes første sejlads, hvor Danfoss’ formand, Jørgen Mads Clausen, var med om bord.
Nerthus’ opskrift: fuld batteridrift i rutinedrift med en bio‑diesel‑back‑up, og en skræddersyet iC7‑Marine løsning, der matcher dens sejladsmønster. Samtidig har Danfoss etableret ladeinfrastruktur på land – et komplet “værktøjskit” til moderne e‑færger
Fra rekordfærge til arbejdsplads: “Ellen”-effekten
Historien starter dog med Ellen: Danmarks første 100 % el‑færge – verdens hidtil mest kraftfulde. Hun har sejlet Ærø–Als‑ruten (22 nm) siden 2019, og med et 4,3 MWh batteri og 1,600+ kWh forbrug pr. rundtur har hun vist, hvad der er teknisk muligt.
Ikke bare en rekord: hun sejlede engang 50 nm på én opladning – ny verdensrekord for biler og passagerfærger . Med 75 % lavere driftsomkostninger og over 2.000 tons CO₂ sparet om året, er hun et levende eksempel på fremtiden.
Hvorfor betyder det noget for småbaads‑folk?
- Bæredygtighed i praksis: Skalerbarheden fra e‑færger til mindre fartøjer er oplagt. Danfoss viser, at større batterisystemer til vandvej kan virke – hvorfor ikke også til mindre bådpladser og lystbåde?
- Teknologioverførsel: iC7‑serien kan tilpasses – også i små skalaer. Kortere ruter, mindre batteri, hurtigopladning – idéen er samme.
- Infrastruktur: Hurtigladestationer i havne, med robotarme og høj effekt, er standard til e‑færger – næste skridt kunne være marine ladestandere til el‑motorer og hybride systemer for fritidsbåde.
Udfordringer & potentiale
- Omkostninger: Startomkostningerne er høje – Ellen kostede €21,3 mio, mens Nerthus får billigere serieproduktion
- Batteriteknologi i miniaturisering: Små batterier fylder mindre, men systemarchitecture (thermal management, sikkerhed) må stadig tilpasses.
- Infrastruktur i havne: Hvem investerer? Kommuner, lystbådehavne, eller private? Potentialet for CO₂‑fri sydfynske eller jyske sejlruter er stort.
Udfordringer & potentiale
Danmarks sejler mod en grøn fremtid. Med Ellen har vi set, at fuldelektriske færger virker – med rekordafstand, lavt forbrug og massiv CO₂‑besparelse. Med Nerthus kommer teknologien i serie, forbedret og målrettet hamrende effektive ruter.
For småbåde og lystfartøjer er Danfoss’ teknologier et vigtigt næste skridt. SmåbaadsNyt kan spille en central rolle ved at bringe viden, rådgivning og nyheder til de rederier, havne og lystbådejere, som nu skal bevæge sig over i el‑æraen.
Indlægget er baseret på artikler fra Maritime Danmark (Molslinjens nye e‑færge), Danfoss, Maritime Link, Energy Reporters, Wikipedia mm
Forsidebillede: I dag sejlede elfærgen Nerthus sin allerførste tur fra Kalundborg mod Ballen på Samsø, efter færgen er blevet endeligt godkendt til sejlads af myndighederne.. Foto: Kalundborg Havn





